Solo 9 – INE LAMERS

18 september t/m 30 oktober 2016
opening zondag 18 september 15.00 uur
openingstijden dinsdag t/m zondag van 11.00 tot 17.00 uur

Alles in het werk van beeldend kunstenaar Ine Lamers (Wijchen, 1954) lijkt erop gericht het leven van de mens in de stad in beeld te brengen, maar de mens zelf komt nauwelijks voor in haar foto’s en films. Daarin zijn wel aanwijzingen te vinden over de leefcondities van individuen in een anonieme, verstedelijkte wereld. De tentoonstelling is te zien tijdens BredaPhoto, waar Club Solo als programmapartner aan deelneemt.

Lamers begeeft zich vaak ‘s nachts in steden. Juist in het donker weet ze met de camera vast te leggen wat overdag niet traceerbaar is: het schimmige leven van de stadsbewoner, de attributen waarmee hij overleeft, zijn gebruik van donkere niches, van plekken waar niemand hem herkent. In de foto’s van Lamers lijkt die mens zonet weggeglipt naar een locatie waarop de stad geen grip heeft, omdat daar een deur voor zit die op slot kan. Steden lijken wel gebouwd om te voorkomen dat de mens kan wegsluipen: alles wil er licht, open en transparant zijn. Aan de bouw ervan liggen soms utopische ideeën ten grondslag die in niets uitgaan van de natuurlijke behoefte van de mens aan terugtrekking en geborgenheid.

Fotografie en film zijn bij uitstek geschikt om de ongrijpbare mens in de anonieme stad te volgen en hem ongrijpbaar te laten zijn. Tijdens het naderen, omcirkelen en aftasten blijft ook de vrouw achter de camera verborgen en anoniem.

Terwijl de mens dus niet letterlijk aanwezig is in de foto’s en films van Ine Lamers, krijgt de toeschouwer ervan een prominente rol in het werk toebedeeld. Eenmaal een installatie binnengelopen, wordt je deel van het werk en zet je, al kijkend en ondergaand, het beeld in werking. Je staat er in het donker, omdat projecties de afwezigheid van licht nodig hebben om er te kunnen zijn. Een glimp licht, een detail van een leefwereld, en dat is het.

In Club Solo toont Lamers drie projecten die een ontwikkeling in haar werk omspannen: Collision (Londen, 1997) en het losbladige boek London Matters (1998), werk uit de serie Untitled (Rotterdam, 1994 – 1995) en de installatie Werktitel: Proyekt Z (2010 – heden).

De keuze van M HKA
M HKA kiest als reactie op het werk van Ine Lamers voor de fotoreeks Kids en de foto Polina van kunstenaar Sergey Bratkov (Charkov, Oekraïne, 1960).  Kids bestaat uit afbeeldingen van Russische kindmodellen; hun ouders brengen hen naar modelbeurzen om werk te vinden. Hun kokette kledij en Lolita-achtige poses doen de suggestie van een soort ondergeschiktheid en zelfs een sensualiteit die ongemakkelijk botst met hun jonge leeftijd. Bratkov zinspeelt hier op een harde, volwassen wereld waar alle onschuld verloren is, des te nijpender gezien de toevoeging van foto van zijn eigen dochter aan deze reeks.

www.inelamers.nl
www.mhka.be
www.bredaphoto.nl

 

 

Archief

2016

2015

2014

Kunstenaars