SOLO 3 – ERIK WESSELO

Club Solo
22 Februari t/m 22 maart 2015

Voor de derde solotentoonstelling in Club Solo wordt het oeuvre van beeldend kunstenaar Erik Wesselo (1964, ‘s Hertogenbosch) centraal gesteld. Wesselo woont en werkt tegenwoordig in Brooklyn (NY) en Amsterdam. In de solotentoonstelling is een overzicht te zien van eerder gemaakt werk, waaronder de film Düffels Möll (1997), in combinatie met nieuw werk. Voor het eerst in Nederland zijn de nieuwe polaroids uit Lesotho en Brooklyn te zien en worden de twee nieuwe films, Kolam (India, 2012) en 20 Horsemen (Lesotho, 2014), vertoond.

Het oeuvre van Erik Wesselo kenmerkte zich in eerste instantie door 16mm-films waarin hij zelf als protagonist diende. Deze films waren vooral gericht op het ontregelen van de zintuigen waarbij Wesselo zich op ‘heldhaftige’ wijze blootstelde aan gevaren of situaties waarover hij geen controle had. Voorbeelden hiervan zijn de films Backward, Burning Up en Düffels Möll. In deze laatste film draait Wesselo rond aan de wiek van een windmolen. Het lichaam wordt een met de molen, wind en omgeving; alles maakt deel uit van één beweging.

Het opgaan van en het meebewegen met de tijd is altijd een motief gebleven binnen Wesselo’s werk. Zijn films zijn altijd zorgvuldig opgebouwd in hun duur, snelheid en beweging. Dit verleent een meditatieve rust aan de films; de narratie rolt zich zonder haast aan de kijker uit.

Eind jaren negentig kwam door een periode van introspectie de nadruk meer te liggen op de fotografie en kreeg zijn werk een meer beschouwend karakter. Wesselo zelf is ‘fysiek’ langzaam uit het werk verdwenen. De natuur en de herhaling zijn de belangrijkste terugkerende elementen in zowel de films als de fotografie. Wesselo heeft een sterke voorkeur voor beelden met een ‘gloomy’ atmosfeer; dit komt tot uitdrukking in het gebruik van donkere schaduwen en sombere kleuren in zachte, contourloze beelden. Melancholie en verlangen zijn steekwoorden die zeer van toepassing zijn bij het zien van zijn films en foto’s.

In de film Kolam (India, 2012) voltrekt zich een rituele handeling. Zonder precies te weten wat er achter dit ritueel schuil gaat, is te zien hoe een vrouw in een ononderbroken lijn geometrische patronen in het zand schrijft.

De film 20 Horsemen 2014 is opgenomen in Lesotho, een Afrikaans land dat volledig wordt omsloten door Zuid-Afrika. Een groep van 20 ruiters komt te voorschijn aan de horizon en nadert in volle galop. Het lijkt alsof we in botsing komen maar ze passeren de camera ternauwernood en verdwijnen zoals ze kwamen, ons achterlatend in een immens landschap.

M HKA
Als reactie op het werk van Erik toont het M HKA in de museumzaal het werk Forest Diary (2000) van de Chinese kunstenaar Yang Fudong.

RONDLEIDING
Op zondag 8 maart vindt er om 15:00 uur een guided tour plaats. U krijgt onder begeleiding van een gids een verdiepende rondleiding door de tentoonstelling. Deelname gratis.

Na de opening op 22 februari is de tentoonstelling te bezoeken van 25 februari t/m 22 maart op woensdag t/m zondag tussen 11:00 en 17:00 uur.


PERS

‘Je blik vernauwt zich, je wilt weg, maar je kunt niet. De camera draait. De kunstenaar leeft. Er is gewaagd – en gewonnen.’ – Lucette ter Borg, NRC

Interview BN De Stem
Recensie NRC
Interview GrensGeluiden

 

Archief

2016

2015

2014

Kunstenaars