Art Cinema 2: FREEM

Art Cinema presenteert weer een nieuwe middag bestaande uit films die het medium film bevragen of willen herdefiniëren.

zondag 24 oktober,  15.00 uur
inloop 14.30


FILMAVOND 2
FREEM

De gemeenschappelijke deler tussen de films in Filmavond 2: FREEM is het zoeken naar nieuwe vormen, waarin de integratie tussen de verschillende kunstvormen wordt nagestreefd. Vanuit het ene medium, zag men kans het andere medium los te rukken uit zijn vastgeroeste vormen.

Programma:

Inleiding door Godart Bakkers

Karel Schmeink, Freem
gesprek Godart Bakkers met Karel Schmeink
Shinkichi Tajiri, The Vipers
Johan van der Keuken, Tajiri
Rosa Barba, Enigmatic Whisper
Len Lye, FreenRadicals

Kunstenaar Karel Schmeink is deze avond aanwezig. Godart Bakkers zal met hem in gesprek gaan.


Club Solo

Kloosterlaan 138, Breda

facebookevent


Ton Bruynèl, Gérard L. Van den Eerebeemt, Frans van de Staak, Karel Schmeink, Freem
NL, 1966, 2×16 mm, 14′

Freem is een ‘collectief kunstwerk’ van Ton Bruynèl, Gérard L. Van den Eerebeemt, Frans van de Staak en Karel Schmeink. In deze film worden twee filmbeelden naast elkaar gezet. In een dubbelprojectie ziet de kijker alternerend op het linker- en rechterbeeld abstracte en op een associatieve wijze gemonteerde beelden uit het dagelijks leven. De beelden gaan een verhouding met elkaar aan, maar het is aan de toeschouwer om daar al dan niet een betekenis aan te geven.

Freem is in 2018 digitaal gerestaureerd door Eye Filmmuseum. Tijdens Art Cinema zal de originele 16mm versie vanwege de kwetsbaarheid van de rol voor de allerlaatste keer worden getoond. Dit in het bijzijn van Karel Schmeink, een van de filmmakers.


Shinkichi Tajiri, The Vipers
NL, 1955, 16mm, 10”

The Vipers is een associatieve film over geestverruimende middelen.

‘Ik wilde een korte documentaireachtige film maken over marihuana en hasjiesj, geestverruimende middelen die in 1955 bij het grote publiek nog betrekkelijk onbekend waren. Ze werden voornamelijk gebruikt door een kleine groep kunstenaars, jazzmusici, intellectuelen en Noord-Afrikanen.

Ik wilde het ritueel in beeld brengen van een ‘joint’ rollen en opsteken, en vervolgens een reeks ogenschijnlijk loshangende beelden naast elkaar zetten om het gevoel van ‘high zijn’ weer te geven. Toen de film klaar was gingen we ermee naar het festival voor 16 mm films in Cannes en kregen de Gouden Leeuw voor het ‘Beste Gebruik van Filmtaal’. (Shinkichi Tajiri, Tajiri, 1993)


Johan van der Keuken, Tajiri
NL, 1962, 16mm, 10’

Tajiri is een portret van de beeldhouwer Shinkichi Tajiri (1925-2005) die was geboren in de Verenigde Staten uit Japanse ouders en had zich na de oorlog in Europa gevestigd, eerst in Parijs en vanaf 1956 in Nederland. Het begin van de loopbaan van Tajiri als beeldhouwer viel samen met de ontploffing van de atoombom op Hiroshima en is voor een belangrijk deel geworteld in de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Van der Keuken toont Tajiri aan het werk in zijn atelier, met zijn familie en rondscharrelend op een schroothoop op zoek naar brons en ijzer voor zijn sculpturen. Het laatste deel van de film brengt een relatie aan tussen de verschrikkingen van de oorlog en het werk van Tajiri, de verminking van de aarde door de mens, vernietiging en geboorte – centrale thema’s in het werk van Tajiri.


Rosa Barba, Enigmatic Whisper
USA, 2017, 16mm, 8’

Deze film, op 16mm geschoten in het atelier van kunstenaar Alexander Calder (1898–1976) in Roxbury, Connecticut, schetst een filmisch portret van een van de hoofdfiguren in de 20e-eeuwse kunst: met beelden van instrumenten en materialen, die bewaard zijn gebleven zoals Calder ze achterliet, maar ook van de natuurlijke omgeving.


Len Lye, Free Radicals
USA, 1957, 16mm, 5’

Sommige critici beschouwen dit als Lye’s grootste film. Hij reduceerde het medium film tot zijn meest elementaire elementen – licht in duisternis – door direct op zwarte film te krassen — zo dramatisch als de bliksem in de nachtelijke hemel. Hij gebruikte een verscheidenheid aan hulpmiddelen, variërend van tandheelkundige instrumenten tot een oude Indiaanse pijlpunt, en synchroniseerde de beelden met traditionele Afrikaanse muziek (een veldband van de Bagirmi-stam). In 1979 besloot Lye deze toch al zeer geconcentreerde film in te korten van 5 tot 4 minuten.

Filmmaker Stan Brakhage omschreef de definitieve versie als ‘een bijna ongelooflijk immens meesterwerk.’


Agenda Art Cinema

Filmmiddag 3: Wavelength
Datum: 12 december 2021
Met films van Michael Snow en Juan David Gonzalez Monroy en Anja Dornieden.

Filmavond 4: Zorns Lemma
Datum: volgt
Met films van Hollis Frampton, Joyce Wieland en Mary Helena Clark.

Trailer

Art Cinema presenteert weer een nieuwe middag bestaande uit films die het medium film bevragen of willen herdefiniëren.

zondag 24 oktober,  15.00 uur
inloop 14.30


FILMAVOND 2
FREEM

De gemeenschappelijke deler tussen de films in Filmavond 2: FREEM is het zoeken naar nieuwe vormen, waarin de integratie tussen de verschillende kunstvormen wordt nagestreefd. Vanuit het ene medium, zag men kans het andere medium los te rukken uit zijn vastgeroeste vormen.

Programma:

Inleiding door Godart Bakkers

Karel Schmeink, Freem
gesprek Godart Bakkers met Karel Schmeink
Shinkichi Tajiri, The Vipers
Johan van der Keuken, Tajiri
Rosa Barba, Enigmatic Whisper
Len Lye, FreenRadicals

Kunstenaar Karel Schmeink is deze avond aanwezig. Godart Bakkers zal met hem in gesprek gaan.


Club Solo

Kloosterlaan 138, Breda

facebookevent


Ton Bruynèl, Gérard L. Van den Eerebeemt, Frans van de Staak, Karel Schmeink, Freem
NL, 1966, 2×16 mm, 14′

Freem is een ‘collectief kunstwerk’ van Ton Bruynèl, Gérard L. Van den Eerebeemt, Frans van de Staak en Karel Schmeink. In deze film worden twee filmbeelden naast elkaar gezet. In een dubbelprojectie ziet de kijker alternerend op het linker- en rechterbeeld abstracte en op een associatieve wijze gemonteerde beelden uit het dagelijks leven. De beelden gaan een verhouding met elkaar aan, maar het is aan de toeschouwer om daar al dan niet een betekenis aan te geven.

Freem is in 2018 digitaal gerestaureerd door Eye Filmmuseum. Tijdens Art Cinema zal de originele 16mm versie vanwege de kwetsbaarheid van de rol voor de allerlaatste keer worden getoond. Dit in het bijzijn van Karel Schmeink, een van de filmmakers.


Shinkichi Tajiri, The Vipers
NL, 1955, 16mm, 10”

The Vipers is een associatieve film over geestverruimende middelen.

‘Ik wilde een korte documentaireachtige film maken over marihuana en hasjiesj, geestverruimende middelen die in 1955 bij het grote publiek nog betrekkelijk onbekend waren. Ze werden voornamelijk gebruikt door een kleine groep kunstenaars, jazzmusici, intellectuelen en Noord-Afrikanen.

Ik wilde het ritueel in beeld brengen van een ‘joint’ rollen en opsteken, en vervolgens een reeks ogenschijnlijk loshangende beelden naast elkaar zetten om het gevoel van ‘high zijn’ weer te geven. Toen de film klaar was gingen we ermee naar het festival voor 16 mm films in Cannes en kregen de Gouden Leeuw voor het ‘Beste Gebruik van Filmtaal’. (Shinkichi Tajiri, Tajiri, 1993)


Johan van der Keuken, Tajiri
NL, 1962, 16mm, 10’

Tajiri is een portret van de beeldhouwer Shinkichi Tajiri (1925-2005) die was geboren in de Verenigde Staten uit Japanse ouders en had zich na de oorlog in Europa gevestigd, eerst in Parijs en vanaf 1956 in Nederland. Het begin van de loopbaan van Tajiri als beeldhouwer viel samen met de ontploffing van de atoombom op Hiroshima en is voor een belangrijk deel geworteld in de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Van der Keuken toont Tajiri aan het werk in zijn atelier, met zijn familie en rondscharrelend op een schroothoop op zoek naar brons en ijzer voor zijn sculpturen. Het laatste deel van de film brengt een relatie aan tussen de verschrikkingen van de oorlog en het werk van Tajiri, de verminking van de aarde door de mens, vernietiging en geboorte – centrale thema’s in het werk van Tajiri.


Rosa Barba, Enigmatic Whisper
USA, 2017, 16mm, 8’

Deze film, op 16mm geschoten in het atelier van kunstenaar Alexander Calder (1898–1976) in Roxbury, Connecticut, schetst een filmisch portret van een van de hoofdfiguren in de 20e-eeuwse kunst: met beelden van instrumenten en materialen, die bewaard zijn gebleven zoals Calder ze achterliet, maar ook van de natuurlijke omgeving.


Len Lye, Free Radicals
USA, 1957, 16mm, 5’

Sommige critici beschouwen dit als Lye’s grootste film. Hij reduceerde het medium film tot zijn meest elementaire elementen – licht in duisternis – door direct op zwarte film te krassen — zo dramatisch als de bliksem in de nachtelijke hemel. Hij gebruikte een verscheidenheid aan hulpmiddelen, variërend van tandheelkundige instrumenten tot een oude Indiaanse pijlpunt, en synchroniseerde de beelden met traditionele Afrikaanse muziek (een veldband van de Bagirmi-stam). In 1979 besloot Lye deze toch al zeer geconcentreerde film in te korten van 5 tot 4 minuten.

Filmmaker Stan Brakhage omschreef de definitieve versie als ‘een bijna ongelooflijk immens meesterwerk.’


Agenda Art Cinema

Filmmiddag 3: Wavelength
Datum: 12 december 2021
Met films van Michael Snow en Juan David Gonzalez Monroy en Anja Dornieden.

Filmavond 4: Zorns Lemma
Datum: volgt
Met films van Hollis Frampton, Joyce Wieland en Mary Helena Clark.

Embed HTML is niet beschikbaar.