Art Cinema 1Expanded Compositions

Art Cinema presenteert vier nieuwe filmavonden in Club Solo. Godart Bakkers en Erwin van ’t Hart stelden een serie samen over films die het medium film bevragen of willen herdefiniëren.

vrijdag 2 juli,  20.00 uur
inloop 19.30


filmavond 1
Expanded Compositions

Voor sommige filmmakers is de filmprojector niet alleen een instrument om films mee te vertonen, maar ook een instrument in letterlijke zin, een medium waarmee je kunt manipuleren en betekenis kunt genereren.

Programma:

Inleiding door Godart Bakkers
Katja Mater, Searching for White
Katja Mater, Composition of Light
Bill Brand, Circles of Confusion
Daïchi Saïto, Never a Foot Too Far, Even
Floris Vanhoof, The Mirror Egg
Floris Vanhoof, Strepen (live performance)
De avond wordt afgesloten met een live performance door Floris Vanhoof. Ook Katja Mater is aanwezig voor een Q&A.


Club Solo

Kloosterlaan 138, Breda, inloop 19.30.


ga naar facebookevent


Katja Mater, Searching for White
NL, 2009,16 mm, 2′

In de film Searching for White is Katja Mater op zoek naar het absolute wit. Ze gaat daarbij uit van Newtons kleur- en lichttheorie. Newton ontdekte dat wit licht is samengesteld uit verschillende kleuren die door lichtbreking in een prisma zichtbaar kunnen worden gemaakt. Hij toont aan dat kleuren niet ontstaan door interactie tussen licht en duisternis, maar door het samenbrengen en mengen van alle kleuren. Je zou denken dat alle kleuren samen een soort modderbruine kleur geeft, maar Mater gebruikt het filmlicht om aan te tonen dat die menging een helder wit oplevert.


Katja Mater, Composition of Light
NL, 2013, tilted 16mm, 4’27”

In Composition of Light draait Mater dit proces om. Het licht is nu de beeldmaker. Door wit licht te breken met een prisma en de gespleten kleuren van de verschillende golflengtes in nieuwe ordeningen te gebruiken, bouwt ze in de 16mm film verschillende composities op. Met de eigenschappen van licht en film, en met de projector als instrument om beelden te creëren, bereikt ze een middenweg tussen informatie en interpretatie.


Bill Brand, Circles of Confusion
USA, 1974, 16mm, 15’

In Bill Brands Circles of Confusion pulseren en flikkeren cirkels van gekleurd licht – rood, groen en blauw – terwijl ze door het beeld bewegen. Waar ze elkaar kruisen, vertonen ze een verscheidenheid aan secundaire kleuren. De term ‘circles of confusion’ komt uit de natuurkunde. Bij Brand gaat het over de focus van de lichtbron, om mentale en emotionele energieën die als een irrationeel systeem het componeren van een film bepalen. Circles of Confusion maakt deel uit van Brands filmtrilogie Acts of Light. Samen vormen de films een studie naar zuivere of pure kleur, gebaseerd op de notie dat film in essentie verandering is en geen beweging.


Daïchi Saïto, Never a Foot Too Far, Even
CA, 2012, 2 x 16mm, 14’

Daïchi Saïto gebruikt in Never a Foot Too Far, Even een stukje 35mm kung-fu film dat hij eindeloos opbreekt en herhaalt. De film wordt via twee 16mm projectoren op één scherm geprojecteerd. Een obscure figuur bevindt zich op een bospad en is gevangen tussen beweging en stilstand. Schilderachtige beelden fluctueren in complexe verschuivingen van kleur en textuur. Doordat er twee beelden worden samengebracht in één projectie, zijn de film zelf en de ervaring ervan nooit hetzelfde. Het toeval, de concentratie van het publiek en de kunsten van de projectionist dragen bij aan het succes van de film.


Floris Vanhoof, The Mirror Egg
2021, 1 x 16mm, 15’

Voorafgaand aan zijn performance toont Floris Vanhoof zijn nieuwste film The Mirror Egg, die hij maakte tijdens de lockdown. Vanhoof laat daarin de regelmaat van het dagelijkse thuiswerken zien. De wereld in een miniatuur-sitcom-achtige filmset waarin elke dag iets anders kan gebeuren. Naast het binnenshuis ‘priegelen’ met zijn filmset, maakt hij dagelijks wandelingen met zijn camera. Net als de bewoners van zijn filmset komt de maker zelf in absurde situaties terecht waaruit hij een stroom beelden laat ontstaan.


Floris Vanhoof, Strepen
2018, 2 x 16mm live performance, 10’

De film Strepen van Vanhoof is een mechanisch spektakel dat enkel ‘live’ gebracht kan worden. Vanhoof gebruikt twee filmstroken van slechts een meter lang, die hij in een loop afspeelt. Hij gebruikt de projector als instrument, waarin hij met simpele filters het beeld constant laat veranderen van kleur. Eindeloze variaties zorgen voor een bijzondere focus bij de kunstenaar en het publiek; een geconcentreerde manier van kijken, luisteren en herinneringen opslaan. Geworteld in minimalisme, structurele film en elektronische muziek speelt deze performance met onze perceptie en beleving van het lichtende platte vlak.


Agenda Art Cinema 2021

Filmavond 2: Freem
Datum: zondag 24 oktober, 15.00
Met films van Karel Schmeink, Tajiri, Johan van der Keuken, Len Lye, Hy Hirsch en Rosa Barba.

Filmavond 3: Wavelength
Datum: volgt
Met films van Michael Snow en Juan David Gonzalez Monroy en Anja Dornieden.

Filmavond 4: Zorns Lemma
Datum: volgt
Met films van Hollis Frampton, Joyce Wieland en Mary Helena Clark.

Trailer

Art Cinema presenteert vier nieuwe filmavonden in Club Solo. Godart Bakkers en Erwin van ’t Hart stelden een serie samen over films die het medium film bevragen of willen herdefiniëren.

vrijdag 2 juli,  20.00 uur
inloop 19.30


filmavond 1
Expanded Compositions

Voor sommige filmmakers is de filmprojector niet alleen een instrument om films mee te vertonen, maar ook een instrument in letterlijke zin, een medium waarmee je kunt manipuleren en betekenis kunt genereren.

Programma:

Inleiding door Godart Bakkers
Katja Mater, Searching for White
Katja Mater, Composition of Light
Bill Brand, Circles of Confusion
Daïchi Saïto, Never a Foot Too Far, Even
Floris Vanhoof, The Mirror Egg
Floris Vanhoof, Strepen (live performance)
De avond wordt afgesloten met een live performance door Floris Vanhoof. Ook Katja Mater is aanwezig voor een Q&A.


Club Solo

Kloosterlaan 138, Breda, inloop 19.30.


ga naar facebookevent


Katja Mater, Searching for White
NL, 2009,16 mm, 2′

In de film Searching for White is Katja Mater op zoek naar het absolute wit. Ze gaat daarbij uit van Newtons kleur- en lichttheorie. Newton ontdekte dat wit licht is samengesteld uit verschillende kleuren die door lichtbreking in een prisma zichtbaar kunnen worden gemaakt. Hij toont aan dat kleuren niet ontstaan door interactie tussen licht en duisternis, maar door het samenbrengen en mengen van alle kleuren. Je zou denken dat alle kleuren samen een soort modderbruine kleur geeft, maar Mater gebruikt het filmlicht om aan te tonen dat die menging een helder wit oplevert.


Katja Mater, Composition of Light
NL, 2013, tilted 16mm, 4’27”

In Composition of Light draait Mater dit proces om. Het licht is nu de beeldmaker. Door wit licht te breken met een prisma en de gespleten kleuren van de verschillende golflengtes in nieuwe ordeningen te gebruiken, bouwt ze in de 16mm film verschillende composities op. Met de eigenschappen van licht en film, en met de projector als instrument om beelden te creëren, bereikt ze een middenweg tussen informatie en interpretatie.


Bill Brand, Circles of Confusion
USA, 1974, 16mm, 15’

In Bill Brands Circles of Confusion pulseren en flikkeren cirkels van gekleurd licht – rood, groen en blauw – terwijl ze door het beeld bewegen. Waar ze elkaar kruisen, vertonen ze een verscheidenheid aan secundaire kleuren. De term ‘circles of confusion’ komt uit de natuurkunde. Bij Brand gaat het over de focus van de lichtbron, om mentale en emotionele energieën die als een irrationeel systeem het componeren van een film bepalen. Circles of Confusion maakt deel uit van Brands filmtrilogie Acts of Light. Samen vormen de films een studie naar zuivere of pure kleur, gebaseerd op de notie dat film in essentie verandering is en geen beweging.


Daïchi Saïto, Never a Foot Too Far, Even
CA, 2012, 2 x 16mm, 14’

Daïchi Saïto gebruikt in Never a Foot Too Far, Even een stukje 35mm kung-fu film dat hij eindeloos opbreekt en herhaalt. De film wordt via twee 16mm projectoren op één scherm geprojecteerd. Een obscure figuur bevindt zich op een bospad en is gevangen tussen beweging en stilstand. Schilderachtige beelden fluctueren in complexe verschuivingen van kleur en textuur. Doordat er twee beelden worden samengebracht in één projectie, zijn de film zelf en de ervaring ervan nooit hetzelfde. Het toeval, de concentratie van het publiek en de kunsten van de projectionist dragen bij aan het succes van de film.


Floris Vanhoof, The Mirror Egg
2021, 1 x 16mm, 15’

Voorafgaand aan zijn performance toont Floris Vanhoof zijn nieuwste film The Mirror Egg, die hij maakte tijdens de lockdown. Vanhoof laat daarin de regelmaat van het dagelijkse thuiswerken zien. De wereld in een miniatuur-sitcom-achtige filmset waarin elke dag iets anders kan gebeuren. Naast het binnenshuis ‘priegelen’ met zijn filmset, maakt hij dagelijks wandelingen met zijn camera. Net als de bewoners van zijn filmset komt de maker zelf in absurde situaties terecht waaruit hij een stroom beelden laat ontstaan.


Floris Vanhoof, Strepen
2018, 2 x 16mm live performance, 10’

De film Strepen van Vanhoof is een mechanisch spektakel dat enkel ‘live’ gebracht kan worden. Vanhoof gebruikt twee filmstroken van slechts een meter lang, die hij in een loop afspeelt. Hij gebruikt de projector als instrument, waarin hij met simpele filters het beeld constant laat veranderen van kleur. Eindeloze variaties zorgen voor een bijzondere focus bij de kunstenaar en het publiek; een geconcentreerde manier van kijken, luisteren en herinneringen opslaan. Geworteld in minimalisme, structurele film en elektronische muziek speelt deze performance met onze perceptie en beleving van het lichtende platte vlak.


Agenda Art Cinema 2021

Filmavond 2: Freem
Datum: zondag 24 oktober, 15.00
Met films van Karel Schmeink, Tajiri, Johan van der Keuken, Len Lye, Hy Hirsch en Rosa Barba.

Filmavond 3: Wavelength
Datum: volgt
Met films van Michael Snow en Juan David Gonzalez Monroy en Anja Dornieden.

Filmavond 4: Zorns Lemma
Datum: volgt
Met films van Hollis Frampton, Joyce Wieland en Mary Helena Clark.

Embed HTML is niet beschikbaar.