Art Cinema 3: Wavelength

Art Cinema presenteert opnieuw een middag met films die het medium film bevragen of herdefiniëren. inleiding door Godart Bakkers

let op, externe locatie!
MotMot gallery – Electron Breda
Belcrumweg 19, Breda

Michael Snow, Wavelength
USA/CA, 1967, 16mm, 45”

De film Wavelength van kunstenaar en muzikant Michael Snow wordt beschouwd als een meesterwerk van de experimentele cinema. Het invloedrijke tijdschrift Artforum beschreef de film in 1969 als ‘een pure, maar erg taaie 45 minuten die wel eens The Birth of a Nation in underground cinema zou kunnen worden’, en ze hadden gelijk. Snows strakke oefening in focus en geconcentreerde waarneming werd al snel de officiële mijlpaal van het structurele filmmaken. Doordat de film met een continue zoom is opgenomen, wordt een shot van drie minuten uitgerekt tot een 45 minuten durende beschouwing op tijd en ruimte.

Wavelength werd door filmcritici vervelend en frustrerend gevonden, maar kreeg ook lovende reacties. Artforum: ‘Ondanks de geraffineerdheid van de film (en die is overweldigend dankzij de tijd-ruimte-geluid experimenten) is het een bijzonder ongepolijste, ongecompliceerde, dodelijk realistische manier om drie muren, een plafond en een vloer te filmen… het is waarschijnlijk de meest rigoureus gecomponeerde film die er bestaat.’ Wavelength is daardoor zeker een werk om samen en op groot scherm te gaan zien.

Ojoboca (Juan David Gonzalez Monroy & Anja Dornieden), Comfort Stations
DE, 2018, 16mm, 26’

Net als Wavelength doet de film Comfort Stations van het Berlijnse duo Ojoboca een beroep op de toeschouwer. De film bestaat uit gevonden beelden en geluiden, en een instructietekst die een soort psychologische test is. Deelnemers moeten zich openstellen om de gebeurtenissen met al hun zintuigen te ervaren. De toeschouwer wordt uitgenodigd deel te nemen, maar neemt daarmee wel een risico …

 

Trailer

Art Cinema presenteert opnieuw een middag met films die het medium film bevragen of herdefiniëren. inleiding door Godart Bakkers

let op, externe locatie!
MotMot gallery – Electron Breda
Belcrumweg 19, Breda

Michael Snow, Wavelength
USA/CA, 1967, 16mm, 45”

De film Wavelength van kunstenaar en muzikant Michael Snow wordt beschouwd als een meesterwerk van de experimentele cinema. Het invloedrijke tijdschrift Artforum beschreef de film in 1969 als ‘een pure, maar erg taaie 45 minuten die wel eens The Birth of a Nation in underground cinema zou kunnen worden’, en ze hadden gelijk. Snows strakke oefening in focus en geconcentreerde waarneming werd al snel de officiële mijlpaal van het structurele filmmaken. Doordat de film met een continue zoom is opgenomen, wordt een shot van drie minuten uitgerekt tot een 45 minuten durende beschouwing op tijd en ruimte.

Wavelength werd door filmcritici vervelend en frustrerend gevonden, maar kreeg ook lovende reacties. Artforum: ‘Ondanks de geraffineerdheid van de film (en die is overweldigend dankzij de tijd-ruimte-geluid experimenten) is het een bijzonder ongepolijste, ongecompliceerde, dodelijk realistische manier om drie muren, een plafond en een vloer te filmen… het is waarschijnlijk de meest rigoureus gecomponeerde film die er bestaat.’ Wavelength is daardoor zeker een werk om samen en op groot scherm te gaan zien.

Ojoboca (Juan David Gonzalez Monroy & Anja Dornieden), Comfort Stations
DE, 2018, 16mm, 26’

Net als Wavelength doet de film Comfort Stations van het Berlijnse duo Ojoboca een beroep op de toeschouwer. De film bestaat uit gevonden beelden en geluiden, en een instructietekst die een soort psychologische test is. Deelnemers moeten zich openstellen om de gebeurtenissen met al hun zintuigen te ervaren. De toeschouwer wordt uitgenodigd deel te nemen, maar neemt daarmee wel een risico …

 

Embed HTML is niet beschikbaar.