SOLO 3

ERIK WESSELO

Voor de derde solotentoonstelling in Club Solo staat het oeuvre van beeldend kunstenaar Erik Wesselo (’s Hertogenbosch, 1964) centraal. Wesselo woont en werkt tegenwoordig in Brooklyn (NY) en Amsterdam. In de solotentoonstelling is een overzicht te zien van eerder gemaakt werk, waaronder de film Düffels Möll (1997), in combinatie met nieuw werk. Voor het eerst in Nederland zijn de nieuwe polaroids uit Lesotho en Brooklyn te zien en worden de twee nieuwe films, Kolam (India, 2012) en 20 Horsemen(Lesotho, 2014), vertoond.

Het oeuvre van Erik Wesselo kenmerkte zich in eerste instantie door 16mm-films waarin hij zelf als protagonist diende. Deze films waren vooral gericht op het ontregelen van de zintuigen waarbij Wesselo zich op ‘heldhaftige’ wijze blootstelde aan gevaren of situaties waarover hij geen controle had. Voorbeelden hiervan zijn de films Backward, Burning Up en Düffels Möll. In deze laatste film draait Wesselo rond aan de wiek van een windmolen. Het lichaam wordt een met de molen, wind en omgeving; alles maakt deel uit van één beweging.

Eind jaren negentig kwam door een periode van introspectie de nadruk meer te liggen op de fotografie en kreeg zijn werk een meer beschouwend karakter. Wesselo is zelf ‘fysiek’ uit het werk verdwenen. De natuur en de herhaling zijn de belangrijkste terugkerende elementen in zowel de films als de fotografie. Wesselo heeft een sterke voorkeur voor beelden met een ‘gloomy’ atmosfeer. Dit komt tot uitdrukking in het gebruik van donkere schaduwen en sombere kleuren in zachte, contourloze beelden. Melancholie en verlangen zijn steekwoorden die zeer van toepassing zijn bij het zien van zijn films en foto’s.

In de film Kolam (India, 2012) voltrekt zich een rituele handeling. Zonder precies te weten wat er achter dit ritueel schuil gaat, is te zien hoe een vrouw in een ononderbroken lijn geometrische patronen in het zand schrijft. De film 20 Horsemen 2014 is opgenomen in Lesotho, een Afrikaans land dat volledig wordt omsloten door Zuid-Afrika. Een groep van twintig ruiters komt te voorschijn aan de horizon en nadert in volle galop. Het lijkt alsof we in botsing komen maar ze passeren de camera ternauwernood en verdwijnen zoals ze kwamen, ons achterlatend in een immens landschap.

RANDPROGRAMMA
Op zondag 8 maart vindt een verdiepende rondleiding door de tentoonstelling plaats, onder leiding van een gids.

PERS
‘Je blik vernauwt zich, je wilt weg, maar je kunt niet. De camera draait. De kunstenaar leeft. Er is gewaagd – en gewonnen.’ – Lucette ter Borg, NRC Handelsblad

https://blendle.com/i/bn-de-stem—breda/club-solo-toont-wereld-erik-wesselo/bnl-bsbreda-20150221-27803455

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/26/twintig-ruiters-overdonderen-de-kijker-op-de-stepp-1469980-a697351

 

M HKA

YANG

FUDONG

In reactie op het werk van Erik Wesselo toont het M HKA in de museumzaal het werk Forest Diary (2000) van de Chinese kunstenaar Yang Fudong.

Publicatie

formaat A4 – 32 pagina’s – geheel FC
fotografie Job Janssen
tekst Judith Vrancken (Schrijver, criticus)
tekstbijdrage over Yang Fundong door Lisa van Gerven (curator M HKA)
vertaling Lenne Priem
vormgeving Berry van Gerwen

€ 10,-

Te koop bij Club Solo of online te bestellen. Mail ons voor meer informatie of een publicatie te bestellen. INFO@CLUBSOLO.NL

Multiple

Places of Smoke Ntate 1
Polaroid op colorprint
36 x 46 cm

Trailer

Voor de derde solotentoonstelling in Club Solo staat het oeuvre van beeldend kunstenaar Erik Wesselo (’s Hertogenbosch, 1964) centraal. Wesselo woont en werkt tegenwoordig in Brooklyn (NY) en Amsterdam. In de solotentoonstelling is een overzicht te zien van eerder gemaakt werk, waaronder de film Düffels Möll (1997), in combinatie met nieuw werk. Voor het eerst in Nederland zijn de nieuwe polaroids uit Lesotho en Brooklyn te zien en worden de twee nieuwe films, Kolam (India, 2012) en 20 Horsemen(Lesotho, 2014), vertoond.

Het oeuvre van Erik Wesselo kenmerkte zich in eerste instantie door 16mm-films waarin hij zelf als protagonist diende. Deze films waren vooral gericht op het ontregelen van de zintuigen waarbij Wesselo zich op ‘heldhaftige’ wijze blootstelde aan gevaren of situaties waarover hij geen controle had. Voorbeelden hiervan zijn de films Backward, Burning Up en Düffels Möll. In deze laatste film draait Wesselo rond aan de wiek van een windmolen. Het lichaam wordt een met de molen, wind en omgeving; alles maakt deel uit van één beweging.

Eind jaren negentig kwam door een periode van introspectie de nadruk meer te liggen op de fotografie en kreeg zijn werk een meer beschouwend karakter. Wesselo is zelf ‘fysiek’ uit het werk verdwenen. De natuur en de herhaling zijn de belangrijkste terugkerende elementen in zowel de films als de fotografie. Wesselo heeft een sterke voorkeur voor beelden met een ‘gloomy’ atmosfeer. Dit komt tot uitdrukking in het gebruik van donkere schaduwen en sombere kleuren in zachte, contourloze beelden. Melancholie en verlangen zijn steekwoorden die zeer van toepassing zijn bij het zien van zijn films en foto’s.

In de film Kolam (India, 2012) voltrekt zich een rituele handeling. Zonder precies te weten wat er achter dit ritueel schuil gaat, is te zien hoe een vrouw in een ononderbroken lijn geometrische patronen in het zand schrijft. De film 20 Horsemen 2014 is opgenomen in Lesotho, een Afrikaans land dat volledig wordt omsloten door Zuid-Afrika. Een groep van twintig ruiters komt te voorschijn aan de horizon en nadert in volle galop. Het lijkt alsof we in botsing komen maar ze passeren de camera ternauwernood en verdwijnen zoals ze kwamen, ons achterlatend in een immens landschap.

RANDPROGRAMMA
Op zondag 8 maart vindt een verdiepende rondleiding door de tentoonstelling plaats, onder leiding van een gids.

PERS
‘Je blik vernauwt zich, je wilt weg, maar je kunt niet. De camera draait. De kunstenaar leeft. Er is gewaagd – en gewonnen.’ – Lucette ter Borg, NRC Handelsblad

https://blendle.com/i/bn-de-stem—breda/club-solo-toont-wereld-erik-wesselo/bnl-bsbreda-20150221-27803455

https://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/26/twintig-ruiters-overdonderen-de-kijker-op-de-stepp-1469980-a697351

 

Embed HTML is niet beschikbaar.