SOLO 12

GERALD VAN DER KAAP

Gerald van der Kaap (Enschede, 1959) werkt in verschillende artistieke disciplines en in bijna alle media: eerst fotografie, tijdschriften en muziek, daarna computers, trash tv en cd-roms, en tenslotte digitale video en live video (VJ) optredens. Op een conceptuele en experimentele manier ondervraagt hij de actualiteit en geschiedenis van de specifieke media waarin hij werkt.

De werken in Club Solo kwamen tot stand tijdens reizen en residenties over de hele wereld, die hij nu in een bizarre mix van beelden laat zien: van het fototijdschrift ZIEN (dat hij tijdens zijn academietijd oprichtte) tot ‘trailers’ van zijn experimentele kunstfilm Beyond Index, binnenkort te zien in de bioscoop.


RANDPROGRAMMA – Bach meets Pasolini

Op Goede Vrijdag 14 april vindt het voorprogramma bij de solo van Gerald van der Kaap plaats. Daarin is Bachs Matthäus-Passion te beluisteren, met beelden van Van der Kaap.
In 2003 en 2006 nam Van der Kaap het onbetwiste meesterwerk van Bach samen met DJ Joost van Bellen en het Paradiso-Melkweg Productiehuis onder handen. Het werd een controversiële remix waarin DJ/producers een verkorte versie maakten en VJ’s de rol van de verteller overnamen door in beeld een eigentijdse versie van het lijdensverhaal te laten zien. De proloog uit 2006 werd later met veel succes vertoond op kunstmanifestaties in onder andere Bangkok, Barcelona, Parijs, Peking en Seoul.

In 2012 vond er in de Obrechtkerk in Amsterdam weer een uitvoering plaats, maar nu samen met een orkest en twee koren onder leiding van Boudewijn Jansen, met op grote schermen een door Van der Kaap live gemixte videoclip. In 2014 gebeurde dat voor de tweede keer. Bij Club Solo laat Van der Kaap die laatste versie zien, waarin hij de Matthäus-Passion synchroniseerde met onder meer beelden die afkomstig zijn van screentests uit zijn film Beyond Index, schilderijen, fragmenten uit Il Vangelo secondo Matteo van Pasolini en een portret naar aanleiding van een ontmoeting met Enrique Irazogui, die in Pasolini’s film Jezus vertolkte.

Met dank aan Gemeente Breda, BKKC, Provincie Noord-Brabant, Mondriaan Fonds, Nederlands Filmfonds en Interakt.

VAN ABBEMUSEUM

LI MU

Het Van Abbemuseum reageert op de solotentoonstelling van Gerald van der Kaap met A Man, A Village, A Museum – Qiuzhuang Project van de Chinese kunstenaar Li Mu. In zijn geboortedorp Qiuzhuang werkte Mu een jaar lang samen met de bewoners. Zij kopieerden de conceptuele kunstcollectie van het Van Abbemuseum. De kopieën werden geëxposeerd. Tijdens de tentoonstelling van Van der Kaap zijn vier videowerken te zien over de vier seizoenen waarin Li Mu zijn project uitvoerde.

Publicatie

formaat A/4 – 32 pagina’s – geheel FC
fotografie Peter Cox
tekst Paul Groot
tekstbijdrage Steven ten Thije en Diana Franssen (curatoren Van Abbemuseum) over Li Mu
tekstredactie Florette Dijkstra
vertaling Lenne Priem
vormgeving Berry van Gerwen

€ 10,-

Te koop bij Club Solo of online te bestellen. Mail ons voor meer informatie of een publicatie te bestellen: shop@clubsolo.nl.

Multiple

Snapchat (Offline), 2017
broeihanger, polaroid, print op papier, 26 x 26 cm

De multiple werd speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt, in een oplage van zeven verschillende exemplaren. Deze zijn te zien in de caféruimte van Club Solo en te koop voor € 250,- per exemplaar.

Trailer

Gerald van der Kaap (Enschede, 1959) werkt in verschillende artistieke disciplines en in bijna alle media: eerst fotografie, tijdschriften en muziek, daarna computers, trash tv en cd-roms, en tenslotte digitale video en live video (VJ) optredens. Op een conceptuele en experimentele manier ondervraagt hij de actualiteit en geschiedenis van de specifieke media waarin hij werkt.

De werken in Club Solo kwamen tot stand tijdens reizen en residenties over de hele wereld, die hij nu in een bizarre mix van beelden laat zien: van het fototijdschrift ZIEN (dat hij tijdens zijn academietijd oprichtte) tot ‘trailers’ van zijn experimentele kunstfilm Beyond Index, binnenkort te zien in de bioscoop.


RANDPROGRAMMA – Bach meets Pasolini

Op Goede Vrijdag 14 april vindt het voorprogramma bij de solo van Gerald van der Kaap plaats. Daarin is Bachs Matthäus-Passion te beluisteren, met beelden van Van der Kaap.
In 2003 en 2006 nam Van der Kaap het onbetwiste meesterwerk van Bach samen met DJ Joost van Bellen en het Paradiso-Melkweg Productiehuis onder handen. Het werd een controversiële remix waarin DJ/producers een verkorte versie maakten en VJ’s de rol van de verteller overnamen door in beeld een eigentijdse versie van het lijdensverhaal te laten zien. De proloog uit 2006 werd later met veel succes vertoond op kunstmanifestaties in onder andere Bangkok, Barcelona, Parijs, Peking en Seoul.

In 2012 vond er in de Obrechtkerk in Amsterdam weer een uitvoering plaats, maar nu samen met een orkest en twee koren onder leiding van Boudewijn Jansen, met op grote schermen een door Van der Kaap live gemixte videoclip. In 2014 gebeurde dat voor de tweede keer. Bij Club Solo laat Van der Kaap die laatste versie zien, waarin hij de Matthäus-Passion synchroniseerde met onder meer beelden die afkomstig zijn van screentests uit zijn film Beyond Index, schilderijen, fragmenten uit Il Vangelo secondo Matteo van Pasolini en een portret naar aanleiding van een ontmoeting met Enrique Irazogui, die in Pasolini’s film Jezus vertolkte.

Met dank aan Gemeente Breda, BKKC, Provincie Noord-Brabant, Mondriaan Fonds, Nederlands Filmfonds en Interakt.

Embed HTML is niet beschikbaar.