SOLO 12

GERALD VAN DER KAAP

Gerald van der Kaap (Enschede, 1959) heeft altijd gewerkt in verschillende artistieke disciplines en in bijna alle media: eerst fotografie, tijdschriften en muziek, daarna computers, trash tv en cd-roms, en tenslotte digitale video en live video (VJ) optredens. Op een conceptuele en experimentele manier ondervraagt hij de actualiteit en geschiedenis van de specifieke media waarin hij werkt.

De werken in deze tentoonstelling kwamen tot stand tijdens reizen en artist residencies op verspreid over de wereld gelegen locaties, die hij nu in een bizarre mix van beelden laat zien: van het fototijdschrift ZIEN (dat hij tijdens zijn academietijd oprichtte) tot ‘trailers’ van zijn experimentele kunstfilm Beyond Index, binnenkort te zien in de bioscoop.

RANDPROGRAMMA
Bach meets Pasolini
Op Goede Vrijdag 14 april vindt het voorprogramma bij de solo van Gerald van der Kaap plaats. Daarin is Bach’s Matthäus-Passion te beluisteren, met beelden van Van der Kaap.
In 2003 en 2006 nam Van der Kaap het onbetwiste meesterwerk van Bach samen met DJ Joost van Bellen en het Paradiso-Melkweg Productiehuis onder handen. Het werd een controversiële remix waarin DJ/producers een verkorte versie maakten en VJ’s de rol van de verteller overnamen door in beeld een eigentijdse versie van het lijdensverhaal te laten zien.
De proloog uit 2006 werd later met veel succes vertoond op kunstmanifestaties in onder andere Bangkok, Barcelona, Parijs, Peking en Seoul.

In 2012 vond er in de Obrechtkerk in Amsterdam weer een uitvoering plaats, maar nu samen met een orkest en twee koren onder leiding van Boudewijn Jansen, met op grote schermen een door Van der Kaap live gemixte videoclip. In 2014 gebeurde dat voor de tweede keer. Bij Club Solo zal Van der Kaap die laatste versie laten zien, waarin hij de Matthäus-Passion synchroniseerde met onder meer beelden die afkomstig zijn van screentests uit zijn film Beyond Index, schilderijen, fragmenten uit Il Vangelo secondo Matteo van Pasolini en een portret naar aanleiding van een ontmoeting met Enrique Irazogui, die in Pasolini’s film Jezus vertolkte.

Met dank aan Gemeente Breda, BKKC, Provincie Noord-Brabant, Mondriaan Fonds, Nederlands Filmfonds en Interakt.

VAN ABBEMUSEUM

LI

MU

Het Van Abbemuseum reageert op het werk van Gerald van der Kaap met A Man, A Village, A Museum – Qiuzhuang Project van de Chinese kunstenaar Li Mu. In zijn geboortedorp Qiuzhuang werkte Mu een jaar lang samen met de bewoners. Zij kopieerden de conceptuele kunstcollectie van het Van Abbemuseum. De kopieën werden geëxposeerd. Tijdens de tentoonstelling van Van der Kaap zijn vier videowerken te zien over de vier seizoenen waarin Li Mu zijn project uitvoerde.

Publicati/e

formaat A/4 – 32 pagina’s – geheel FC
fotografie Peter Cox
tekst Paul Groot
tekstbijdrage over Li Mu door Steven ten Thije en/and Diana Franssen (curatoren Van Abbemuseum)
vertaling Lenne Priem
vormgeving Berry van Gerwen

€ 10,-

Te koop bij Club Solo of online te bestellen. Mail ons voor meer informatie of een publicatie te bestellen. INFO@CLUBSOLO.NL

Multiple

Snapchat (Offline), 2017

Trailer

Gerald van der Kaap (Enschede, 1959) heeft altijd gewerkt in verschillende artistieke disciplines en in bijna alle media: eerst fotografie, tijdschriften en muziek, daarna computers, trash tv en cd-roms, en tenslotte digitale video en live video (VJ) optredens. Op een conceptuele en experimentele manier ondervraagt hij de actualiteit en geschiedenis van de specifieke media waarin hij werkt.

De werken in deze tentoonstelling kwamen tot stand tijdens reizen en artist residencies op verspreid over de wereld gelegen locaties, die hij nu in een bizarre mix van beelden laat zien: van het fototijdschrift ZIEN (dat hij tijdens zijn academietijd oprichtte) tot ‘trailers’ van zijn experimentele kunstfilm Beyond Index, binnenkort te zien in de bioscoop.

RANDPROGRAMMA
Bach meets Pasolini
Op Goede Vrijdag 14 april vindt het voorprogramma bij de solo van Gerald van der Kaap plaats. Daarin is Bach’s Matthäus-Passion te beluisteren, met beelden van Van der Kaap.
In 2003 en 2006 nam Van der Kaap het onbetwiste meesterwerk van Bach samen met DJ Joost van Bellen en het Paradiso-Melkweg Productiehuis onder handen. Het werd een controversiële remix waarin DJ/producers een verkorte versie maakten en VJ’s de rol van de verteller overnamen door in beeld een eigentijdse versie van het lijdensverhaal te laten zien.
De proloog uit 2006 werd later met veel succes vertoond op kunstmanifestaties in onder andere Bangkok, Barcelona, Parijs, Peking en Seoul.

In 2012 vond er in de Obrechtkerk in Amsterdam weer een uitvoering plaats, maar nu samen met een orkest en twee koren onder leiding van Boudewijn Jansen, met op grote schermen een door Van der Kaap live gemixte videoclip. In 2014 gebeurde dat voor de tweede keer. Bij Club Solo zal Van der Kaap die laatste versie laten zien, waarin hij de Matthäus-Passion synchroniseerde met onder meer beelden die afkomstig zijn van screentests uit zijn film Beyond Index, schilderijen, fragmenten uit Il Vangelo secondo Matteo van Pasolini en een portret naar aanleiding van een ontmoeting met Enrique Irazogui, die in Pasolini’s film Jezus vertolkte.

Met dank aan Gemeente Breda, BKKC, Provincie Noord-Brabant, Mondriaan Fonds, Nederlands Filmfonds en Interakt.

Embed HTML is niet beschikbaar.