solo 14

HESTER OERLEMANS

De Nederlandse, in Berlijn wonende kunstenaar Hester Oerlemans (Schijndel, 1961) is gefascineerd door het alledaagse. In haar tekeningen, schilderijen, installaties en objecten in de openbare ruimte komt dat tot uitdrukking. Haar beelden hebben een kleurige, lichtvoetige en heldere uitstraling – maar zijn tegelijkertijd zeer kritisch. Ze laat de kleine en grote dingen zien die deel uitmaken van onze dagelijkse realiteit. Zo refereren haar recente tekeningen van kleurige flip flops op een ogenschijnlijk speelse manier aan het drama van de miljoenen vluchtelingen die door oorlog en armoede op drift raakten.

Oerlemans werkt vaak met bestaande objecten die door kleine ingrepen ‘de wereld op z’n kop zetten’. Ze draait dingen om, herschikt ze en bouwt daarmee aan een eigenzinnig universum. Zo stapelde ze tweeëndertig kantoortafels als een toren op elkaar, waardoor een bijna zeven meter hoog gebouw oprees: Kantoortafeltoren (2012). Dit werk werd genomineerd door de Deutsche Bank voor een permanente plek in het centrum van Berlijn.
In Club Solo laat Hester Oerlemans werken zien uit haar hele oeuvre, waaronder enkele nieuwe werken.


RANDPROGRAMMA

Op zondag 17 december vindt de manifestatie Rendez Vous plaats. Alle beeldende kunstinstellingen in Breda openen op die dag hun deuren en verzorgen een bijzonder programma. Club Solo doet mee met de finissage van Hester Oerlemans.

VAN ABBEMUSEUM

GERRY

SCHUM

Het Van Abbemuseum reageert op de solotentoonstelling van Hester Oerlemans met het videowerk Identifications, TV Exhibitions van Gerry Schum (DE, 1938).

Videokunst vanuit je huiskamer bekijken: het is een idee dat in de jaren zestig in Duitsland werd ontwikkeld door de documentaire filmmaker en cameraman Gerry Schum. In samenwerking met Ursula Wevers initieerde hij tussen 1968 en 1970 Fernsehgalerie Gerry Schum en van 1971 tot 1973 Videogalerie Schum. Film- en videowerken van kunstenaars als John Baldessari, Ger van Elk, Jan Dibbets, Marinus Boezem en Gilbert & George werden uitgezonden door de Duitse publieke omroep, zonder inhoudelijke uitleg of kunsthistorische verantwoording.

Publicatie

formaat A4 – 32 pagina’s – geheel FC
fotografie Peter Cox en Marieke Schuurman
tekst Maartje Wortel
tekstbijdrage Steven ten Thije en Diana Franssen (curatoren Van Abbemuseum) over Gerry Schum
tekstredactie Florette Dijkstra
vertaling Lenne Priem
vormgeving Berry van Gerwen

€ 10,-

Te koop bij Club Solo of online te bestellen. Mail ons voor meer informatie of een publicatie te bestellen: shop@clubsolo.nl.

Multiple

SEAT, 2017
de zitting van de bekende kantinestoel werd door Oerlemans onder verhitting dubbelgevouwen

De multiple werd speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt, in een oplage van zeven exemplaren. Deze zijn te zien in de caféruimte van Club Solo en te koop voor € 250,- per exemplaar.

UITVERKOCHT

Trailer

De Nederlandse, in Berlijn wonende kunstenaar Hester Oerlemans (Schijndel, 1961) is gefascineerd door het alledaagse. In haar tekeningen, schilderijen, installaties en objecten in de openbare ruimte komt dat tot uitdrukking. Haar beelden hebben een kleurige, lichtvoetige en heldere uitstraling – maar zijn tegelijkertijd zeer kritisch. Ze laat de kleine en grote dingen zien die deel uitmaken van onze dagelijkse realiteit. Zo refereren haar recente tekeningen van kleurige flip flops op een ogenschijnlijk speelse manier aan het drama van de miljoenen vluchtelingen die door oorlog en armoede op drift raakten.

Oerlemans werkt vaak met bestaande objecten die door kleine ingrepen ‘de wereld op z’n kop zetten’. Ze draait dingen om, herschikt ze en bouwt daarmee aan een eigenzinnig universum. Zo stapelde ze tweeëndertig kantoortafels als een toren op elkaar, waardoor een bijna zeven meter hoog gebouw oprees: Kantoortafeltoren (2012). Dit werk werd genomineerd door de Deutsche Bank voor een permanente plek in het centrum van Berlijn.
In Club Solo laat Hester Oerlemans werken zien uit haar hele oeuvre, waaronder enkele nieuwe werken.


RANDPROGRAMMA

Op zondag 17 december vindt de manifestatie Rendez Vous plaats. Alle beeldende kunstinstellingen in Breda openen op die dag hun deuren en verzorgen een bijzonder programma. Club Solo doet mee met de finissage van Hester Oerlemans.