Karel Doing (Australië, 1965) is beeldend kunstenaar en experimenteel filmmaker. Hij studeerde aan ArtEZ Institute of the Arts in Arnhem. Voor zijn tentoonstelling in Club Solo maakte hij een selectie uit zijn omvangrijke, analoge oeuvre.
Doing zoekt naar mogelijkheden om de tegenstelling tussen natuur en cultuur op te heffen. Tussen beide wil hij een nieuwe synthese laten ontstaan. In zijn experimentele films, installaties, en documentaires gaat hij in op ecologische vraagstukken, postkolonialisme, posthumanisme, en ‘alternatieve’ kennis in brede zin. Hij twijfelt aan het bestaan van een objectieve waarheid, en is eerder geïnteresseerd in de grenzen van de menselijke waarneming en kennis. ‘Ik ben geen wetenschapper. Ik probeer de wereld te bekijken vanuit een ongebruikelijk standpunt. Ik ben nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een alternatief soort kennis.’ Mogelijkheden die in onze snel veranderende prestatiemaatschappij meestal geen kans krijgen.
Karel Doing werd geboren in Australië en groeide op in een gezin met een brede interesse voor boeddhisme, pacifisme, ecologie en kunst. Op jonge leeftijd begon hij te schilderen en te musiceren. Enkele jaren geleden verwisselde hij Nederland voor Londen als woon- en werkplaats. In Club Solo laat Karel Doing experimentele films zien uit de afgelopen vijfentwintig jaar, maar de nadruk ligt in deze unieke tentoonstelling op nieuw werk.
RANDPROGRAMMA – Utopia, ecology and film, research and practice
Op donderdag 11 oktober geeft Karel Doing een lezing over zijn onderzoek onderzoek aan de University of the Arts London. Hij vertelt over de mogelijke verbanden tussen utopia, ecologie en film, en laat hij zien welke materialen en methodes hij gebruikt om zijn theorie praktisch uit te werken.
In de performance Pattern/Chaos combineert Doing chaotische organische processen met de rechtlijnige wereld van frames, optiek en mechaniek. Beelden die in eerste instantie abstract lijken, blijken een concrete neerslag van fenomenen uit het dagelijks leven. De filmbeelden in de performance zijn gemaakt met zout, mos, takken en gras. De gebruikte objecten zijn gemaakt van gevonden en hergebruikt materiaal. Veld-opnamen gemaakt in het regenwoud van Suriname vormen de basis voor de soundtrack.
PERS
‘Vrijwel alles rot’ – Mister Motley: https://www.mistermotley.nl/art-everyday-life/vrijwel-alles-rot
Review Metropolis M: https://www.metropolism.com/nl/reviews/36505_karel_doing_club_solo