solo 16

KEIKO SATO

Keiko Sato (Japan,1957; woont en werkt in Nederland) laat zich leiden door de aard, structuur en betekenis van de materialen en objecten die ze gebruikt. In haar ruimtelijke installaties, vloerwerken en wandvullende collages laat ze de veranderingsprocessen zien die materialen onder invloed van de tijd doormaken. Sato legt in haar werk de nadruk op organische processen, zoals de overgang van orde naar wanorde, van leven naar dood en van opbouw naar afbraak.

Voor Keiko Sato is het maken van kunst niet alleen het verrichten van een aangename handeling, maar ze neemt daarmee ook verantwoordelijkheid voor de wereld waarin ze leeft. Die houding geeft haar werk een politieke grondslag. Dagelijks analyseert ze het nieuws, om te zien hoe onze wereld door historische processen, kapitalisme en politieke systemen wordt bepaald en vormgegeven. Haar tijdrovende werken ogen in eerste instantie abstract, maar de directe verbinding met maatschappelijke kwesties is steeds voelbaar aanwezig.
Naast een aantal kleinere werken toont Keiko Sato in Club Solo de grote installatie Untitled (1995, 2018), de wandcollage Vicious Circle (2016) en het nieuwe werk View on the shore (2018).


RANDPROGRAMMA – Stijn peeters en Piet den Blanken

Op donderdag 14 juni spreekt Stijn Peeters met fotojournalist Piet Den Blanken over sociaal-maatschappelijk engagement in de fotografie en beeldende kunst. Drijfveren, daadkracht, twijfel en onzekerheid. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen binnen hun praktijken? Fotograaf en docent Mariska van Zutven leidt op deze avond het gesprek.

Stijn Peeters vertelt over betrokkenheid en engagement in zijn werk, aan de hand van zijn belangrijke inspiratiebronnen, de schilders Goya en Dix. Piet den Blanken geeft inzicht in zijn langdurige relatie tot het thema migratie. De ervaringen die hij heeft opgedaan in grens- en conflictgebieden komen aan de orde, evenals zijn motivatie om dit werk te doen. Daarna gaan Van Zutven, Peeters en Den Blanken in gesprek met elkaar en het publiek. Dit alles vindt plaats in de bovenzaal van Club Solo waar het grote werk Een Waardenstudie (Naar Le Brun) van Stijn Peeters hangt.

PERS

Review Mister Motley ‘De sporen van Keiko Sato’. Lees het artikel door Milo Vermeire:
https://www.mistermotley.nl/art-everyday-life/de-sporen-van-keiko-sato

VAN ABBEMUSEUM

CÉLINE

CONDORELLI

Het Van Abbemuseum reageert op de solotentoonstelling van Sato met het werk À Bras Le Corps – with Philodendron (to Amalia Pica) (2014) van Céline Condorelli, afkomstig uit de eigen collectie.

Publicatie

formaat A4 – 32 pagina’s – geheel FC
fotografie Peter Cox
tekst Nico Huijbrechts
tekstbijdrage Diana Franssen en Steven ten Thije (curatoren Van Abbemuseum) over Céline Condorelli
tekstredactie Florette Dijkstra
vertaling Lenne Priem
vormgeving Berry van Gerwen

€ 10,-

Te koop bij Club Solo of online te bestellen. Mail ons voor meer informatie of een publicatie te bestellen: shop@clubsolo.nl.

Multiple

Born in Japan, 2018
foto, digitale print op dibond, 20,2 x 29,8 cm

De multiple werd speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt, in een oplage van zeven exemplaren. Deze zijn te zien in de caféruimte van Club Solo en te koop voor € 250,- per exemplaar.

Trailer

Keiko Sato (Japan,1957; woont en werkt in Nederland) laat zich leiden door de aard, structuur en betekenis van de materialen en objecten die ze gebruikt. In haar ruimtelijke installaties, vloerwerken en wandvullende collages laat ze de veranderingsprocessen zien die materialen onder invloed van de tijd doormaken. Sato legt in haar werk de nadruk op organische processen, zoals de overgang van orde naar wanorde, van leven naar dood en van opbouw naar afbraak.

Voor Keiko Sato is het maken van kunst niet alleen het verrichten van een aangename handeling, maar ze neemt daarmee ook verantwoordelijkheid voor de wereld waarin ze leeft. Die houding geeft haar werk een politieke grondslag. Dagelijks analyseert ze het nieuws, om te zien hoe onze wereld door historische processen, kapitalisme en politieke systemen wordt bepaald en vormgegeven. Haar tijdrovende werken ogen in eerste instantie abstract, maar de directe verbinding met maatschappelijke kwesties is steeds voelbaar aanwezig.
Naast een aantal kleinere werken toont Keiko Sato in Club Solo de grote installatie Untitled (1995, 2018), de wandcollage Vicious Circle (2016) en het nieuwe werk View on the shore (2018).


RANDPROGRAMMA – Stijn peeters en Piet den Blanken

Op donderdag 14 juni spreekt Stijn Peeters met fotojournalist Piet Den Blanken over sociaal-maatschappelijk engagement in de fotografie en beeldende kunst. Drijfveren, daadkracht, twijfel en onzekerheid. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen binnen hun praktijken? Fotograaf en docent Mariska van Zutven leidt op deze avond het gesprek.

Stijn Peeters vertelt over betrokkenheid en engagement in zijn werk, aan de hand van zijn belangrijke inspiratiebronnen, de schilders Goya en Dix. Piet den Blanken geeft inzicht in zijn langdurige relatie tot het thema migratie. De ervaringen die hij heeft opgedaan in grens- en conflictgebieden komen aan de orde, evenals zijn motivatie om dit werk te doen. Daarna gaan Van Zutven, Peeters en Den Blanken in gesprek met elkaar en het publiek. Dit alles vindt plaats in de bovenzaal van Club Solo waar het grote werk Een Waardenstudie (Naar Le Brun) van Stijn Peeters hangt.

PERS

Review Mister Motley ‘De sporen van Keiko Sato’. Lees het artikel door Milo Vermeire:
https://www.mistermotley.nl/art-everyday-life/de-sporen-van-keiko-sato