1c628f

MarcelPinas

Het thema Kibri A Kulturu (Behoud van de Cultuur) is Pinas’ belangrijkste drijfveer en inspiratiebron. De culturele betekenis van pangi-textiel, voorouderlijke Afaka-schriftsymbolen en traditionele houtsnijpatronen spelen in zijn werk een grote rol.

Pinas zet zijn eigen carrière als kunstenaar direct in voor de marrongemeenschap. Hij richtte het cultureel centrum Stichting Kibii op, waar jongeren uit zijn geboorteplaats Pelgrimkondre worden opgeleid en gemotiveerd om een ​​toekomst op te bouwen op basis van de eigen cultuur. In de afgelopen tien jaar zijn er verschillende projecten ontwikkeld, zoals het Art Park en het Moengo-Festival.

Tijdens de solo van Marcel Pinas veranderd Club Solo in een collectief werkatelier waar de kunstenaar samen met geïnteresseerden bouwt aan een interactieve installatie. Zijn eerder gemaakte installatie Kibii Wi Koni (Bescherm onze kennis) bestaat uit een paar duizend met pangi-textiel omwikkelde flessen. In Club Solo wordt dit werk ontmanteld: de deelnemers maken van de stukjes pangi-textiel een nieuw werk, getiteld Goontapu. Pinas ziet de bouw van de interactieve installatie als een daad tegen de klimaatverandering.

Als je een middag of vaker wilt meewerken aan de bouw van de interactieve installatie, kijk dan hier.

Naast deze interactieve installatie laat Pinas een keuze uit zijn schilderijen zien. Op zondag 17 en zondag 24 april vindt om 16.00 uur lezingen plaats over de Marron-cultuur.

Curator Steven ten Thije van het Van Abbemuseum reageert op de solo van Marcel Pinas met het werk Patchwork van Erzen Shkololli.

Wanneer iemand zijn grenzen verlegt, zeggen we: hij werkt aan zijn persoonlijke groei. Wanneer er landsgrenzen worden verlegd, vatten we dat op als een oorlogsverklaring. Grenzen liggen gevoelig. In het voormalige Joegoslavië eisen de Kosovaarse Albanezen de regio Kosovo op als autonoom gebied. In de plaats Pejë, gelegen in dat gebied, vinden etnische zuiveringen plaats. Weggedoken in zijn huis verwerkt Erzen Shkololli deze gruwelijkheden in een serie textielwerken. Naast doodskisten, huizen en bloemen, borduurt hij figuren van wie de meesten de handen omhoog houden.

Lithografie met hand beschildert acrylic verf en beplakt met Pangi stof.

De multiple van Marcel Pinas werd speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt, in een oplage van zeven exemplaren. Ieder exemplaar is verschillend. Het werk is voor € 250,- te koop in Club Solo.

Trailer

Het thema Kibri A Kulturu (Behoud van de Cultuur) is Pinas’ belangrijkste drijfveer en inspiratiebron. De culturele betekenis van pangi-textiel, voorouderlijke Afaka-schriftsymbolen en traditionele houtsnijpatronen spelen in zijn werk een grote rol.

Pinas zet zijn eigen carrière als kunstenaar direct in voor de marrongemeenschap. Hij richtte het cultureel centrum Stichting Kibii op, waar jongeren uit zijn geboorteplaats Pelgrimkondre worden opgeleid en gemotiveerd om een ​​toekomst op te bouwen op basis van de eigen cultuur. In de afgelopen tien jaar zijn er verschillende projecten ontwikkeld, zoals het Art Park en het Moengo-Festival.

Tijdens de solo van Marcel Pinas veranderd Club Solo in een collectief werkatelier waar de kunstenaar samen met geïnteresseerden bouwt aan een interactieve installatie. Zijn eerder gemaakte installatie Kibii Wi Koni (Bescherm onze kennis) bestaat uit een paar duizend met pangi-textiel omwikkelde flessen. In Club Solo wordt dit werk ontmanteld: de deelnemers maken van de stukjes pangi-textiel een nieuw werk, getiteld Goontapu. Pinas ziet de bouw van de interactieve installatie als een daad tegen de klimaatverandering.

Als je een middag of vaker wilt meewerken aan de bouw van de interactieve installatie, kijk dan hier.

Naast deze interactieve installatie laat Pinas een keuze uit zijn schilderijen zien. Op zondag 17 en zondag 24 april vindt om 16.00 uur lezingen plaats over de Marron-cultuur.