SOLO 27

MARJOLIJN DIJKMAN - nu te zien -

Marjolijn Dijkman (Groningen, 1978) maakt video-installaties, foto’s en site-specific objecten. Ze richt zich in haar werk op de vraag hoe wij ons als menselijke soort verhouden tot de wereld en het universum om ons heen. Binnen haar praktijk verkent ze wetenschappelijke onderzoeken en analyseert ze culturele normen, de mainstream verspreiding van beelden en de exploitatie van natuurlijke levensbronnen.

Het werk van Dijkman is kritisch en activistisch van inhoud, maar krijgt vorm in een sterke visuele, poëtische beeldtaal. Ze roept op tot bescheidenheid: het omarmen van het onbekende, het accepteren van alternatieve kennissystemen en het rekening houden met het onzichtbare. In Club Solo laat Dijkman naast nieuw werk een keuze zien van werken uit de afgelopen vijftien jaar.

Marjolijn Dijkman runt met Maarten Vanden Eynde het kunstinitiatief Enough Room for Space (Brussel).

marjolijndijkman.com
bredaphoto.nl

S.M.A.K.

Johan De Wilde

Nina Canell

S.M.A.K. reageert op de solo van Marjolijn Dijkman met twee werken: Pi (2007-work in progress) van Johan De Wilde en Perpetuum Mobile (25 kg) (2009-2014) van Nina Canell. 

Het werk Pi is een sleutelwerk in het oeuvre van Johan De Wilde (Zele, België, 1964). Het is het eerste werk in een ‘eindeloos’ voort te zetten reeks tekeningen die uitgaat van het oneindige getal pi. Elke tekening is gebaseerd op een deel van de oneindige reeks cijfers achter de komma. Zijn minutieuze en arbeidsintensieve manier van werken staat haaks op de snelheid en vluchtigheid van onze digitale beeldcultuur. 

Nina Canell (Växjö, Zweden, 1979) combineert in haar beweeglijke, vaak evoluerende objecten materiële en immateriële substanties. Ze maakt gebruik van processen als verhitting, verdamping, elektrische impulsen, magnetisme en blootstelling aan temperatuur- of vochtschommelingen. In Perpetuum Mobile (25 kg) condenseren onhoorbare geluidsgolven het water in een schaal tot een damp die neerdaalt op cement, dat langzaam maar zeker evolueert.

smak.be

Trailer

Marjolijn Dijkman (Groningen, 1978) maakt video-installaties, foto’s en site-specific objecten. Ze richt zich in haar werk op de vraag hoe wij ons als menselijke soort verhouden tot de wereld en het universum om ons heen. Binnen haar praktijk verkent ze wetenschappelijke onderzoeken en analyseert ze culturele normen, de mainstream verspreiding van beelden en de exploitatie van natuurlijke levensbronnen.

Het werk van Dijkman is kritisch en activistisch van inhoud, maar krijgt vorm in een sterke visuele, poëtische beeldtaal. Ze roept op tot bescheidenheid: het omarmen van het onbekende, het accepteren van alternatieve kennissystemen en het rekening houden met het onzichtbare. In Club Solo laat Dijkman naast nieuw werk een keuze zien van werken uit de afgelopen vijftien jaar.

Marjolijn Dijkman runt met Maarten Vanden Eynde het kunstinitiatief Enough Room for Space (Brussel).

marjolijndijkman.com
bredaphoto.nl