solo 23

MICHÈLE MATYN

Beeldend kunstenaar Michèle Matyn (Wilrijk, België, 1978) werkt met oeroude verhalen, magische rituelen en vergeten geloofsvormen. Ze daalt af naar wat ons met elkaar verbindt en mens maakt.

Matyns oeuvre bestaat uit kostuums, uitvergrote polaroids, keramische objecten, performances en gevonden dingen. Ze blaast oervormen van kunst nieuw leven in en maakt ze opnieuw bruikbaar. Haar reizen, de voorwerpen die ze vindt en de polaroids die ze onderweg maakt, zijn vaak het uitgangspunt voor haar installaties. Objecten kunnen onderdeel worden van een performance: naast statische dingen zijn het ook gebruiksvoorwerpen waarmee ze handelingen verricht. Daardoor is alles in haar tentoonstellingen in beweging en kan elk onderdeel transformeren tot iets anders.
Voor de solotentoonstelling in Club Solo laat Matyn zich inspireren door de legende rond het Turfschip van Breda. Naast dit nieuwe werk toont ze werken uit eerdere jaren. Op enkele momenten vinden performances plaats.

RANDPROGRAMMA
Samenwerkingen, eten, performances en invloeden. Hoe werkt Michèle Matyn?
Op donderdag 26 september vertelt Michèle Matyn over wat haar drijft en hoe ze te werk gaat. Ze toont fragmenten uit haar performance-video’s, zoals Breadhead, Bilpannen, en de featurefilm Beyonda – A Journey Into The darkness, gemaakt door Bissy Bunder, het collectief waarvan Michèle lang deel uitmaakte. Een avond over en met Oracle Soup, rammenassen, pudding, boter, pigment, natuur, animisme, humor, bronnen en volksreligie

KUNSTMUSEUM DEN HAAG

THORSTEN

BRINKMANN

Gemeentemuseum Den Haag reageert op de solo van Michèle Matyn met Gut Ding will es so (2003) van Thorsten Brinkmann (Duitsland, 1971). Brinkmann brengt in zijn werk afgedankte voorwerpen bij elkaar. Hij herdefinieert ze tot kunstwerken waarvan de herkomst en het nut van het materiaal er bijna niet meer toe doen. In deze video filmt de kunstenaar zichzelf in zijn atelier, terwijl hij de mogelijkheden van alledaagse voorwerpen aftast.

Publicatie

formaat A4 – 32 pagina’s – geheel FC
fotografie Peter Cox, Marijke de Bie (film stills)
tekst Dyveke Rood
tekstbijdrage over Thorsten Brinkmann door Yasmijn Jarram (curator Kunstmuseum Den Haag)
vertaling Lenne Priem
vormgeving Berry van Gerwen

€ 10,-

Te koop bij Club Solo of online te bestellen. Mail ons voor meer informatie of een publicatie te bestellen. INFO@CLUBSOLO.NL

Trailer

Beeldend kunstenaar Michèle Matyn (Wilrijk, België, 1978) werkt met oeroude verhalen, magische rituelen en vergeten geloofsvormen. Ze daalt af naar wat ons met elkaar verbindt en mens maakt.

Matyns oeuvre bestaat uit kostuums, uitvergrote polaroids, keramische objecten, performances en gevonden dingen. Ze blaast oervormen van kunst nieuw leven in en maakt ze opnieuw bruikbaar. Haar reizen, de voorwerpen die ze vindt en de polaroids die ze onderweg maakt, zijn vaak het uitgangspunt voor haar installaties. Objecten kunnen onderdeel worden van een performance: naast statische dingen zijn het ook gebruiksvoorwerpen waarmee ze handelingen verricht. Daardoor is alles in haar tentoonstellingen in beweging en kan elk onderdeel transformeren tot iets anders.
Voor de solotentoonstelling in Club Solo laat Matyn zich inspireren door de legende rond het Turfschip van Breda. Naast dit nieuwe werk toont ze werken uit eerdere jaren. Op enkele momenten vinden performances plaats.

RANDPROGRAMMA
Samenwerkingen, eten, performances en invloeden. Hoe werkt Michèle Matyn?
Op donderdag 26 september vertelt Michèle Matyn over wat haar drijft en hoe ze te werk gaat. Ze toont fragmenten uit haar performance-video’s, zoals Breadhead, Bilpannen, en de featurefilm Beyonda – A Journey Into The darkness, gemaakt door Bissy Bunder, het collectief waarvan Michèle lang deel uitmaakte. Een avond over en met Oracle Soup, rammenassen, pudding, boter, pigment, natuur, animisme, humor, bronnen en volksreligie