solo 17

STIJN PEETERS

Voor Stijn Peeters (Valkenswaard, 1957) staat het kunstenaarschap in dienst van engagement. Hij kiest voor actuele maatschappelijke thema’s en neemt vaak nieuwsfoto’s als uitgangspunt voor zijn werk. Mensen op de vlucht voor oorlog, geweld en armoede zijn terugkerende onderwerpen in zijn schilderijen en tekeningen. Hij maakt daarbij gebruik van klassieke theatrale composities van oude meesters als Théodore Géricault en Charles le Brun.

Naast tekeningen en voorstudies toont Stijn Peeters in Club Solo vijf schilderijen die een beeld geven van zijn ontwikkelingsproces van de afgelopen twee decennia. In zijn beginperiode associeerde hij vrijelijk op het landschap. Later kregen confrontaties tussen menselijke figuren – waaronder de schilder zelf – een centrale plaats in het werk. De actuele politiek, mythologische verhalen en volksprenten vormen een voortdurende inspiratiebron. In het schilderij Sorgheloos komen een bijbels verhaal en actuele politiek bij elkaar. De in het schilderij figurerende ‘grote kunstenaar en verloren zoon’ (Stijn Peeters) wordt voortgedreven en geplaagd door politici. Hij vervolgt onverstoorbaar de door hemzelf gekozen weg.

Peeters maakte speciaal voor deze tentoonstelling een groot doek over de huidige vluchtelingenstromen uit Syrië en Afrika. Hierin wordt zijn onvrede met het beleid van Europese regeringen zichtbaar. Zij hebben de eindeloze stroom vluchtelingen zien aankomen en de situatie vervolgens laten escaleren.

M HKA

NIKITA

KADAN

Het M HKA reageert op de solotentoonstelling van Stijn Peeters met het werk The Spectators (2016) van de Oekraïense kunstenaar Nikita Kadan (Kiev, 1982).

Het werk van Kadan is een kritisch onderzoek naar de verhoudingen tussen hedendaagse Oekraïners en hun Sovjetverleden. The Spectators bestaat uit een reeks portretten in houtskool van politieke gevangenen uit de Sovjetrepubliek Oezbekistan. Hun gezichten zijn weggeborsteld – maar in de vlekken verschijnen opnieuw gezichten, als geesten van de geschiedenis.

Publicatie

formaat A4 – 32 pagina’s – geheel FC
fotografie Peter Cox
tekst Marja Bosma (curator)
tekstbijdrage Leen De Backer (curator M HKA, Antwerpen) over Nikita Kadan
tekstredactie Florette Dijkstra
vertaling Lenne Priem
vormgeving Berry van Gerwen

€ 10,-

Te koop bij Club Solo of online te bestellen. Mail ons voor meer informatie of een publicatie te bestellen: shop@clubsolo.nl.

Multiple

A study of values, after LeBrun, 2018
ets op papier, ingekleurd met contépotlood, 26 x 19 cm

De multiple werd speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt, in een oplage van zeven exemplaren. Deze zijn te zien in de caféruimte van Club Solo en te koop voor € 250,- per exemplaar.

Trailer

Voor Stijn Peeters (Valkenswaard, 1957) staat het kunstenaarschap in dienst van engagement. Hij kiest voor actuele maatschappelijke thema’s en neemt vaak nieuwsfoto’s als uitgangspunt voor zijn werk. Mensen op de vlucht voor oorlog, geweld en armoede zijn terugkerende onderwerpen in zijn schilderijen en tekeningen. Hij maakt daarbij gebruik van klassieke theatrale composities van oude meesters als Théodore Géricault en Charles le Brun.

Naast tekeningen en voorstudies toont Stijn Peeters in Club Solo vijf schilderijen die een beeld geven van zijn ontwikkelingsproces van de afgelopen twee decennia. In zijn beginperiode associeerde hij vrijelijk op het landschap. Later kregen confrontaties tussen menselijke figuren – waaronder de schilder zelf – een centrale plaats in het werk. De actuele politiek, mythologische verhalen en volksprenten vormen een voortdurende inspiratiebron. In het schilderij Sorgheloos komen een bijbels verhaal en actuele politiek bij elkaar. De in het schilderij figurerende ‘grote kunstenaar en verloren zoon’ (Stijn Peeters) wordt voortgedreven en geplaagd door politici. Hij vervolgt onverstoorbaar de door hemzelf gekozen weg.

Peeters maakte speciaal voor deze tentoonstelling een groot doek over de huidige vluchtelingenstromen uit Syrië en Afrika. Hierin wordt zijn onvrede met het beleid van Europese regeringen zichtbaar. Zij hebben de eindeloze stroom vluchtelingen zien aankomen en de situatie vervolgens laten escaleren.