In de tentoonstelling toont Voebe de Gruyter (Den Haag, 1960) eerder gemaakt werk, zoals Chewing Gum and Its Stubborn Persistance (1994), en recent werk. Het werk van De Gruyter is te beschrijven als verhalende conceptuele kunst. Het tekenen staat hierin centraal. Daaromheen wordt vrijwel elk mogelijk materiaal ingezet om een beeld te maken. Op een vrij directe wijze werkt ze haar gedachten, ideeën en observaties uit op papier. Zo onderzocht ze in de Kauwgomtekeningen (1994) haar vermoeden dat er informatie kan doordringen in kleine deeltjes – dat de zinnen die kauwgom kauwende mensen uitspreken in de kauwgom terecht komen.
De werken van De Gruyter zijn voortdurend in beweging. Typerend is het nieuwe werk dat in Club Solo te zien is. De eerste schets ontstond drie jaar geleden, tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool in 2012, toen het haar opviel waar de waterflesjes van de juryleden stonden. De juryleden zaten op een verhoging achter in de zaal. Voor elk jurylid was er een bijzettafeltje geplaatst en op elk tafeltje stond een waterflesje. De flesjes stonden als totaalbeeld opgesteld in een lijn, met erachter de elfkoppige jury en ervoor, over de hoofden van het publiek heen, het spel van de solisten. Volgens De Gruyter drongen de muzikale tonen dwars door het water heen naar de hoofden van de juryleden en heeft het water mede de uitslag bepaald. De opening van de Solo van De Gruyter vindt plaats op zondag 3 mei, toevalligerwijs één dag voor de start van het Concours. De eerste ronde van de Koningin Elisabethwedstrijd begint op 4 mei in Brussel en deze loopt gelijktijdig door met de solotentoonstelling die eindigt op 31 mei. De finale van de wedstrijd vindt plaats op 30 mei. Het beeld is dus ook in zijn oorspronkelijke staat te zien, hoewel De Gruyter niet zeker weet of de flesjes er dit keer ook zullen staan.
RANDPROGRAMMA
Op 3 en 17 mei maakt Voebe de Gruyter een wandeling door de tentoonstelling volgens een eigen parcours. Daarbij licht ze de live aspecten van de werken in de tentoonstelling toe.