solo 24

WAFAE AHALOUCH

Wafae Ahalouch (Tanger, Marokko, 1978) woont en werkt in Amsterdam. Ze ziet haar heldere schilderijen, sculpturen en muurwerken als delen van verhalen die hun oorsprong vinden in maatschappelijke kwesties. In haar installaties voegt ze de delen samen. Ahalouch werkt in een grafische stijl en maakt enkel gebruik van zwart en wit. Mythologie, (kunst)geschiedenis, feminisme, politiek, media en culturele diversiteit inspireren haar tot het componeren van nieuwe verhalen.

De gedachte ‘niets is wat het lijkt’ bepaalt de manier waarop Ahalouch de wereld ervaart. Het is de drijfveer in haar zoektocht naar waarheid. In haar installaties speelt ze macht en onmacht tegen elkaar uit. De positie van de vrouw is een onderwerp dat in allerlei variaties terugkeert. Realisme en fictie, figuratie en abstractie, het zichtbare en het onzichtbare lopen door elkaar heen en maken het ogenschijnlijk heldere, eenduidige werk dwars en gelaagd.
In Club Solo laat Wafae Ahalouch nieuw werk zien, naast werken uit de afgelopen vijftien jaar. In haar nieuwe werk spelen de rituelen en tradities rond het huwelijk een belangrijke rol. Elk huwelijk is een persoonlijke en gedeelde transitie in iemands leven. In een installatie van filmposters, videowerk en beeldcollages van textiel wordt deze transitie verbeeld.

RANDPROGRAMMA
Wafae’s workshop ‘Make your own Matrimonium (and be part of the show’
Op zaterdag 7 december geeft Wafae Ahalouch een workshop waarbij de deelnemers collages maken. Uitgangspunt is het woord ‘verbintenis’.

S.M.A.K.

Javier

Téllez

Het S.M.A.K. reageert op de solo van Wafae Ahalouch met Oedipus Marshal (2006) van Javier Téllez (Venezuela, 1969). Téllez maakte de 16mm film samen met acteurs uit een psychiatrische instelling. De film brengt vier elementen samen: de western, de klassieke Griekse tragedie (Oedipus Rex van Sophocles), het Japanse No-spel en de geestesziekte. De acteurs dragen maskers uit het traditionele Japanse theater die worden ingezet als verweer tegen de stigmatisering van geesteszieken. Terwijl de held van het verhaal zijn ondergang tegemoet treedt, overstijgen de acteurs geleidelijk hun identiteit als patiënt en worden ze als het ware opnieuw ‘zichzelf’.

Publicatie

formaat A4 – 32 pagina’s – geheel FC
fotografie Peter Cox
tekst Ann Demeester
tekstbijdrage over Javier Téllez door Jeroen Staes (curator S.M.A.K. Gent)
vertaling Lenne Priem
vormgeving Berry van Gerwen

€ 10,-

Te koop bij Club Solo of online te bestellen. Mail ons voor meer informatie of een publicatie te bestellen. INFO@CLUBSOLO.NL

Multiple

 

Trailer

Wafae Ahalouch (Tanger, Marokko, 1978) woont en werkt in Amsterdam. Ze ziet haar heldere schilderijen, sculpturen en muurwerken als delen van verhalen die hun oorsprong vinden in maatschappelijke kwesties. In haar installaties voegt ze de delen samen. Ahalouch werkt in een grafische stijl en maakt enkel gebruik van zwart en wit. Mythologie, (kunst)geschiedenis, feminisme, politiek, media en culturele diversiteit inspireren haar tot het componeren van nieuwe verhalen.

De gedachte ‘niets is wat het lijkt’ bepaalt de manier waarop Ahalouch de wereld ervaart. Het is de drijfveer in haar zoektocht naar waarheid. In haar installaties speelt ze macht en onmacht tegen elkaar uit. De positie van de vrouw is een onderwerp dat in allerlei variaties terugkeert. Realisme en fictie, figuratie en abstractie, het zichtbare en het onzichtbare lopen door elkaar heen en maken het ogenschijnlijk heldere, eenduidige werk dwars en gelaagd.
In Club Solo laat Wafae Ahalouch nieuw werk zien, naast werken uit de afgelopen vijftien jaar. In haar nieuwe werk spelen de rituelen en tradities rond het huwelijk een belangrijke rol. Elk huwelijk is een persoonlijke en gedeelde transitie in iemands leven. In een installatie van filmposters, videowerk en beeldcollages van textiel wordt deze transitie verbeeld.

RANDPROGRAMMA
Wafae’s workshop ‘Make your own Matrimonium (and be part of the show’
Op zaterdag 7 december geeft Wafae Ahalouch een workshop waarbij de deelnemers collages maken. Uitgangspunt is het woord ‘verbintenis’.