solo 33

WinekeGartz

Wineke Gartz (Eindhoven, 1968) werkt met alle elementen van de ruimte waar ze haar installaties bouwt, zoals maat en verhouding, inval van natuurlijk licht en de geschiedenis van een gebouw. Samen met de tekeningen, videoprojecties, ritmes, geometrische vormen, gebruiksobjecten en de soundtrack die ze toevoegt, wordt het één energetisch geheel. Alles in de ruimte is erop gericht het waarnemen van de bezoekers te intensiveren en bij hen een meditatieve staat op te roepen.

Wat zich maar in het leven aandient kan onderdeel zijn van het werk, zoals het wonderlijke alledaagse leven, het geweld van de oorlogvoerende mens, de schoonheid van de aarde en de persoonlijke levenservaringen van Gartz.

In de benedenruimte van Club Solo laat Gartz The Way Home (2008) zien, een video-installatie die ze maakte voor een vroegere atoomschuilkelder (Safe, Dalfsen) en die nu opnieuw wordt geactiveerd.

In de bovenzaal is een nieuwe site-specific installatie te zien: een ritmische ruimtelijke collage waarin onder meer abstracte fragmenten uit haar adolescentietijd terug komen. Een spiritueel werk over haarzelf, actie, stilstand en beweging.


11 sep – 23 okt 2022 (tijdens BredaPhoto)
di t/m zo 11.00 – 17.00
opening 11 sep 15.00

collectiebijdrage LIMA

In de kleine zaal van Club Solo reageert platform voor digitale kunst LIMA op de solo van Wineke Gartz met het werk Joan (2009) van Nina Yuen (Hawaii, 1981). In dit videowerk legt Yuen associatieve verbanden tussen het levensverhaal van Jeanne d’Arc en de manier waarop motten vrijwillig hun dood tegemoet vliegen tegen gloeilampen. In een fictief gesprek met een mot vraagt Yuen zich af waarom ze dit doen.

li-ma.nl

Untitled, 2022

De multiple van Wineke Gartz (Untitled, 2022) werd speciaal voor
deze tentoonstelling gemaakt, in een oplage van zeven exemplaren.
Het werk is te zien in de caféruimte van Club Solo en is te koop voor € 250,-.

Trailer

Wineke Gartz (Eindhoven, 1968) werkt met alle elementen van de ruimte waar ze haar installaties bouwt, zoals maat en verhouding, inval van natuurlijk licht en de geschiedenis van een gebouw. Samen met de tekeningen, videoprojecties, ritmes, geometrische vormen, gebruiksobjecten en de soundtrack die ze toevoegt, wordt het één energetisch geheel. Alles in de ruimte is erop gericht het waarnemen van de bezoekers te intensiveren en bij hen een meditatieve staat op te roepen.

Wat zich maar in het leven aandient kan onderdeel zijn van het werk, zoals het wonderlijke alledaagse leven, het geweld van de oorlogvoerende mens, de schoonheid van de aarde en de persoonlijke levenservaringen van Gartz.

In de benedenruimte van Club Solo laat Gartz The Way Home (2008) zien, een video-installatie die ze maakte voor een vroegere atoomschuilkelder (Safe, Dalfsen) en die nu opnieuw wordt geactiveerd.

In de bovenzaal is een nieuwe site-specific installatie te zien: een ritmische ruimtelijke collage waarin onder meer abstracte fragmenten uit haar adolescentietijd terug komen. Een spiritueel werk over haarzelf, actie, stilstand en beweging.


11 sep – 23 okt 2022 (tijdens BredaPhoto)
di t/m zo 11.00 – 17.00
opening 11 sep 15.00